Skola & Arbetsliv

Hur klarar sig flickor med TS i skolan?

Majoriteten är normalbegåvade; dvs. i nivå med sina syskon. I språkämnen skiljer sig inte flickor med TS från övriga elever vare sig när det gällde språkförståelse, rättstavning, förmåga att uttrycka sig eller förmåga att kunna lära sig främmande språk. Flera undersökningar har visat att flickor med TS kan ha problem med rumsuppfattning. Svårigheter med matematik förekommer också. En del har nedsatt förmåga att samordna öga och hand.
En dansk undersökning av 45 kvinnor med TS och deras syskon visar att 7% gått i specialklass och 22% hade fått extra stöd i ett eller flera ämnen under skolåren. Det motsvarar nästan genomsnittliga förhållanden för danska skolor. Ca 3 av 4 presterade som genomsnittet i klassen eller däröver, men hälften hade haft svårigheter, framförallt med matematik jämfört med 1 av 5 hos syskonen. 
De flesta flickor med TS fullföljer grund- och gymnasieskola. Akademiska studier är något mindre vanliga än för genomsnittet, men blir vanligare.
Det är viktigt att komma ihåg att alla flickor inte har samma svårigheter, men alla har rättigheten att få de stöd de behöver i skolan oavsett vad svårigheterna är. Det kan vara allt från extra stöd med motorikträning, eller gå till speciallärare för matematikundervisning. Som elev eller student så har du rättigheter till stöd hela vägen igenom gymnasieskolan och till viss del även för högre utbildning. Det kan vara en anpassning att någon annan för föreläsnings anteckningar, hörsal med hörselslinga, eller att man får skriva tentamen på dator istället för förhand.

Vad säger lärarna om Turnerflickornas prestationer?

3 av 4 flickor med TS uppfattades som flitiga och mer ambitiösa i skolan, vilket kompenserade det ibland något långsammare arbetstempot. Flickor med TS har ofta sämre självförtroende och vill vara helt säkra på sin sak innan de vågar svara på en fråga. Flickorna har oftast mycket goda relationer till skolkamrater och lärare. Det händer att flickorna blir retade för sin kortvuxenhet. Då är det viktigt att lärare hanterar situationen i dialog med diagnosbärare och vårdnadshavare, och motarbetar eventuell mobbing. Högstadietiden kan vara en jobbig period för flickor med TS. De kan isolera sig – känna sig annorlunda och ensamma. Att puberteten i de flesta fall planeras så att den sker samtidigt med kamraternas minskar denna problematik.

Arbetsliv

De allra flesta kommer ut i arbetslivet till ett yrke de själva strävat efter och önskat. Ofta kan det vara praktiska yrken, som undersköterska eller inom handel/butik, men en hel del går vidare till högre studier blir sjuksköterskor, lärare, förskollärare, arbetsterapeut, ekonomi eller jurist för att nämna några exempel. 
Utmaningarna har kanske varit som störst under grundskolan, men i arbetslivet kan vissa utmaningar kvarstå. Ibland handlar det om kortvuxenheten och tillgänglig arbetsmiljö i relation till det, ibland kan det bli svårt att bli tagen på allvar och ses som kompetent även om man är det. Det kan också handla om exempelvis hörselnedsättning som påverkar eller andra följdsjukdomar. Oftast finner man vägar för att komma runt sina hinder eller gör det lättare att utföra sitt arbete. En turner kvinna blir ofta kreativ i att hitta lösningar på de utmaningar som man möter i vardagen både på arbetet och hemma.