HEM / ARKIV / MALMö VåREN 2012

Turnerfräff i Lund

Lördagen den 28 april hade vi en turnerträff i Lund för alla i Södra Sverige. Vi var så många som 38 deltagare i alla åldrar! Tack alla för en trevlig dag.
Vi började dagen med att träffas på Experimenthuset Vattenhallen vid Lunds tekniska högskola. Vi hade ingen speciell föreläsning eller agenda utan dagen var mer till för att träffas, umgås och lära känna varandra. Efter ljudshow, experiment, fika och lek avslutade vi dagen på en restaurang på stan.

Med på träffen var det 6 tjejer mellan 10-16 år och de fick ett uppdrag att tillsammans skriva lite. Nedan delar de med sig av sina tankar.

Hur har dagen varit?
Idag tycker vi att det var roligt för att vi fick experimentera och vi fick lära oss mer om ljud. Vi har tittat på en ljudshow och lärt oss om dess krafter. Det var kul att träffa alla kompisar igen.Det är roligt att träffa andra med Turner.

Vad är de sämsta med att ha Turners syndrom?
Det sämsta med Turner är att man måste ta spruta varje dag och att man har problem med vissa grejer tex matte i skolan. Man har problem med längden vilket gör att man kanske då är kortast i klassen och då kan man bli utsatt för mobbing. Det sämsta med att ha Turner är att man inte är lika lång som dom andra och att man kan ha vissa svårigheter för vissa saker.

Vad är det bästa med att ha Turners Syndrom?

"Det bästa med Turner Syndrom är att man är annorlunda och det är bra, utan Turners syndrom hade jag inte varit den personen som jag är idag. Jag får också vara med om en massa saker som att åka på läger och träffa andra tjejer, jag har fått vara med Min stora dag och träffa idoler och göra andra roliga saker."

Det bästa med att ha Turners Syndrom är att ha turner-träffar för man får träffa och lära känna mer kompisar och man blir inte rädd när man ska vaccinera sig eftersom man tar spruta varje kväll.

Det bästa med Turner är att man får åka på olika läger och kanske träffas utanför lägrena. Man får träffa andra som har Turner på ett läger och man kan skaffa mer vänner

Inbjudan