HEM / ARKIV / STOCKHOLM VåREN 2012

Informationsmöte på Astrid Lindgrens Barnsjukhus 28 jan 2012

Endokrinpersonalen på Astrid Lindgrens barnsjukhus och Huddinge arrangerade tillsammans med Turnercentrum en mycket trevlig familjedag för flickor med Turners syndrom (TS) som, tillsammans med sina föräldrar, fick lyssna till doktor Birgit Borgström som berättade om TS.

Birgit pratade om frekvens, tillväxtkurvor, hormoner och pubertet samt lite om psykosociala problem som ibland kan uppstå.
Personal både från Astrid Lindgrens barnsjukhus och Huddinge  gav oss del av sin lediga lördag och bidrog till en god stämning. Mötesplatser med både information och mingel betyder mycket för såväl flickorna som oss föräldrar! Vi var cirka 40 deltagare.

Vi fick tillfälle att presentera föreningen och visa både Dialoger, informations-foldern samt de böcker vi beställt via amerikanska turnerföreningen. Vi fick tre nya medlemmar som blev väldigt intresserade av sensommarens lägerhelg på Brittebo. Personalen på både Astrid Lindgrens barnsjukhus och Huddinge lovade att distribuera vår informationsfolder till sina patientfamiljer och vi hoppas på ännu fler nya medlemmar!
Deltagarnas utvärderingar visar på vikten av att mötas och denna första träff kommer att följas av flera!